ПРО ІННОВАЦІЇ ПРОЦЕСУ ВОДОПОСТАЧАННЯ В ЧАПЛИНСЬКІЙ ОТГ
В рамках партнерства з Програмою DOBRE наша громада розробила Стратегію розвитку Чаплинської ОТГ на 2018-2026 роки, яка формувалась на дослідженнях, діагностичних даних, опитуваннях, анкетуваннях громадян і охоплювала усі сфери життя людей і діяльності влади.
Одним з ключових досліджень стало опитування громадян щодо якості послуг, які надаються в громаді, і мешканці визнали що найголовнішою і найпріоритетнішою послугою є якісне і цілодобове водопостачання.
На початку вирішення такого важливого питання для мешканців громади Чаплинською селищною радою була створена відповідна робоча група, яка працювала над розробкою «Плану удосконалення послуги водопостачання в Чаплинській ОТГ на 2019-2023 рр.». Робоча група визначала головні проблеми, шляхи і поступовість їх вирішення, розкладали існуючу проблему на проекти та визначали терміни їх реалізації, визначали індикатори результативності та реалізації плану.
Експерти і консультанти Програми DOBRE допомагали робочій групі розібратись і впорядкувати всю наявну інформацію, оцінити існуючу ситуацію і як результат - була сформована заявка і складено бюджет до неї для реалізації проекту «Технічне переоснащення свердловин с. Магдалинівка, с. Кучерявоволодимирівка, с. Червона Поляна, с. Морозівка, с. Кудряве, с. Новий Гай, с. Білоцерківка, с. Рачівка (Заміна насоса, встановлення станції управління з частотним перетворювачем, встановлення лічильників, заміна труб, заміна проводу та всіх комплектуючих матеріалів)» - що передбачало автоматизацію та диспетчеризацію процесу водопостачання в громаді.
Програмою DOBRE було закуплено і поставлено обладнання для свердловин (насоси, фільтри і лічильники), станції автоматичного керування, модулі для диспетчеризації об’єктів, сервер та ліцензійна програми для управління процесом на загальну суму 1 955 336 грн, громада витратила 891 494 грн для закупівлі додаткових матеріалів, виконання робіт по встановленню обладнання та його налаштування.
Більше року тривали процедури погоджень, закупівель і виконання роботи, і фактично 20 листопада 2020 року вся система була налаштована і виведена на екран оператора.
Як результат ми маємо місце оператора, облаштоване спеціальним програмним забезпеченням, на якому експлуатуються дев’ять свердловинних насосів з перетворювачами частоти. Оператор одночасно контролює як ефективність роботи насосних станцій, так і основні параметри, які характеризують ефективність роботи системи водопостачання в цілому – тиск в контрольних віддалених точках, локальне та загальне споживання води, споживання електроенергії, ін. Має змогу по потребі дистанційно змінювати уставки тиску, моніторити енергоефективність, змінювати режими роботи насосних станцій, відслідковувати несанкціоноване проникнення на об’єкти та ін.
Оператор може здійснювати дистанційне керування системою як із стаціонарного поста оператора за місцем розташування Серверу, так і з мобільного пристрою – смартфона чи планшета, що додає певної зручності або під час виконання ремонтних робіт, або - віддаленого знаходження оператора від місця керування.
Враховуючи значну віддаленість об’єктів, а це вісім сіл громади, та відсутність охорони на кожному з них, програма диспетчеризації передбачає віддалений контроль за несанкціонованим проникненням на територію об’єктів системи водопостачання. Під час експлуатації насосних станцій та системи в цілому, саме онлайн контроль зазначених параметрів дозволяє оператору одночасно керувати та контролювати дев’ять об’єктів та оперативно приймати рішення в разі виникнення аварійних чи інших ситуацій.
Використання системи диспетчеризації не лише дає змогу дистанційно керувати системою, але і відслідковувати аварійні ситуації, вчасно реагувати на факти, які свідчать про втрату ефективності роботи системи водопостачання та, відповідно, запобігати додатковим матеріальним витратам, пов’язаним з експлуатацією системи.
Функція моніторингу витрат води дозволить оператору вчасно відреагувати на суттєві зміни в водоспоживанні. В такому разі програма зосередить увагу оператора на значне відхилення від базового споживання, як попередження про можливий порив трубопроводу. Автоматизація таких процесів дозволить зекономити кошти громади на утримання обслуговуючого персоналу, який повен постійно контролювати роботу та стан віддалених об’єктів.
Правильне налаштування програми дозволяє забезпечувати надійне дистанційне бездротове керування через GSM-зв’язок різних мобільних операторів. А в разі виникнення проблем із зв’язком, передбачена автоматична робота систем в автономному режимі до повернення зв’язку, який контролюється модулем диспетчеризації. Особливістю побудови системи диспетчеризації є швидкісний обмін даними та виконання дистанційних команд оператора, який відбувається в межах 1-2 секунди незалежно від відстані до об’єктів. Саме така швидкість дозволяє отримувати вчасно інформацію про стан і характеристики системи водопостачання, приймати термінові рішення, пов’язані з експлуатацією обладнання та системи в цілому.
Загалом, це інноваційних проект процесу водопостачання для нашої громади!
Наразі складно говорити про конкретні результати, тому що необхідно здійснити певні налаштування, випробування, спостерігання за роботою системи та споживанням електроенергії і води. Також відстеження результатів буде ускладнюватись тим, що мало вихідних даних для порівняння – лише споживання електроенергії та розраховані на папері об’єми «піднятої» води. Але ми будемо регулярно інформувати громаду і громадськість про те, як усе відбувається, проводити опитування населення і висвітлювати результати і інформацію на наших офіційних сторінках. Все тільки починається!
Дякуємо керівництву програми «Децентралізація приносить кращі результати та ефективність» (DOBRE), що виконується міжнародною організацією Глобал Комьюнітіз (Global Communities) та фінансується Агенством США з міжнародного розвитку (USAID), робочій групі громади, експертам і консультантам програми DOBRE!